الجمعة, 24 مايو 2024

abou-alhool
abou-alhool
abou-alhool
abou-alhool
abou-alhool
الرئيسية
بانوراما
فرعونيات
بلاد وشركات
الحدث السياحي
سحر الشرق
سياحة وإستشفاء
أم الدنيا
حج وعمرة
أعمدة ثابتة
درجات الحرارة
اسعار العملات
abou-alhool

لسه بحلم بيوم

لسه بحلم بيوم
عدد : 03-2023
بقلم الخبير السياحى/ محمود كمال


أنت بتحب مصر قد ايه ؟ أنا بحبها قد الدنيا ، وبتعمل ايه علشان توصل حبك ده ليها ؟ أنا بعمل الكثير المهم هي تحبنى زى ما بحبها ! طبعا هي بتحبك اكتر مما انت تتخيل ، حب مصر ليس بالكلام إنما بالفعل والسلوك، انا فعلا بحبها بالفعل وليس بالكلام ، يعنى اقولك مثلا أن انا كنت بزور أهرامات الجيزة ولقيت زحمة جدا والطوابير طويلة جدا والناس مكدسة ومش عارفين يعدوا بوابات الدخول من كثرة الزحمة.
-انت عملت ايه في الموقف ده عشان تعبر عن حبك لمصر؟
-تخليت عن دورى ووسعت الطريق علشان الاجنبى الغريب يلحق يزور الاهرامات ويشعر بالسعادة من خلال سلوكياتنا.
- شايف إن ده كفاية؟
-لا طبعا ، بس هو أنا لوحدى هعمل كل حاجة ولا فيه ناس تانية كتير مطلوب منهم عمل المزيد والمزيد من الجهد حتى تكون صورتنا حلوة أمام أنفسنا أولا وامام الضيوف ثانيا؟!!!
-لماذا اشعر بنبرة حزينة في صوتك؟
-أشعر بالحزن لما الاقى مشاكل تعوق وصول السائحين للمزارات السياحية ووجود شبابيك ليس بها موظفين شغلتهم قطع تذاكر الدخول.
-تقصد ان الموظفين مش موجودين نوع من التكاسل؟
-اقصد عدم وجود موظفين كفاية لتقديم الخدمات مثل قطع التذاكر والتكدس غير الطبيعى اللى بيكون موجود بسبب قلة الموظفين.
- يعنى انت عارف اننا مش بنعين موظفين جدد علشان منحملش الحكومة مصاريف اكتر.
- محدش عايز يحمل الحكومة اكتر من طاقتها بس ممكن نطلب من كل وزارة تبعت أسماء بالموظفين الزيادة اللى عندهم ويحصل انتداب للوزارات اللى عندها نقص في الموظفين ويتعملهم برنامج تدريبى سريع ونحل مشكلة نقثص الموظفين بدون تحميل الحكومة أعباء جديدة.
-الفكرة تبدو عملية ولكن تفتكر تنفيذها سهل؟
-أى فكرة قابلة للتنفيذ لابد أن يتدخل المسئول لتنفيذها فورا دون إبطاء أو تكاسل ، يعنى نشيل المسئولية ونساعد القيادة السياسية شوية ، مش معقولة كل حاجة مطلوب فيها تدخل الرئيس شخصيا.
-الكلام جميل والفكرة ممتازة ويبقى القرار اللى يحل مثل هذه المشكلات فورا.
-يا سيدى الفاضل ، لو عايز تخلى الموظف نشيط وكفء يجب أن تقوم بتدريبه تدريب جيد وتعطية مكافأة نتيجة شغله بما يجعله محب لتقديم كل ما يستطيع وذلك سيساهم في رضاء مرتادى زيارة منطقة الاهرامات وتطبق الفكرة في كل المناطق دون تحميل أعباء أضافية على الحكومة.

أفكار منطقية وغير تقليدية قد يكون فيها الحل

الانسان سلوك مبنى على تربية في البيت والمدرسة وتطبيق القانون في الشارع ورفع الوعى لدى الناس من خلال برامج هادفة سوف تكون طوق نجاة لقطاع من اهم القطاعات التي تعتمد عليها الدولة.
- ماذا تتمنى أن يحدث حتى تنفذ مثل هذه الأفكار بكل جدية وبسرعة؟
- أتمنى أن يقوم سيادة الرئيس عبدالفتاح السيسى بزيارة مفاجئة دون الإعلان عن شخصيته الحقيقية ويتجول بنفسه ويرصد كل ما يجده وسوف تتغير منطقة اهرامات الجيزة للافضل بفضل زيارة واحدة مفاجئة وأتمنى أن يثاب كل من يؤدى عمله بكل شرف وما أكثرهم فهناك أمثلة كثيرة تشعرك بالفخر تعمل بكل جدية وبكل شرف ولكن بإمكانيات ضعيفة ويحتاجوا لمساندة فورية من سيادة الرئيس.
- كيف تود أن ترى منطقة اهرامات الجيزة تحديدا؟
- أحلم بمنظر مبهر لمنطقة اهرامات الجيزة وإحتواء كافة العاملين فيها بكل فئاتهم وتسهيل أعمالهم مع الالتزام التام بالقواعد والقانون .
- أحلم أن أرى منطقة أهرامات الجيزة بنفس نظافة مدينة شرم الشيخ أو اكثر
- أحلم بإختفاء الطوابير الطويلة التي تهدر الوقت
- أحلم بوجود مظهر حضارى للبائعين وعدم الاكتفاء بالمطاعم الكبيرة الموجودة بالمنطقة ولكن بوجود أكشاك صغيرة تقدم المشروبات والساندويتشات وتكون للاكشاك شكل جمالى مميز وبأشكال مصرية قديمة تظهر جمال مصر
- أحلم بتغيير الصورة الذهنية السلبية عن الجمالين والخيالة من خلال تدريبهم تدريب حقيقى مدفوع الاجر بشكل مرضى وخلق فرص وشكل افضل لمن يريد الاستمتاع بركوب الخيل والجمال
- أحلم بأشياء كثيرة أتوقع أن تفعل على الأرض في حالة وصول هذه الكلمات لسيادة الرئيس عبدالفتاح السيسى

من واقع الحياة المصرية تتم نهضة غير مسبوقة في كافة مناحى الحياة في مصر رغما عن الازمات التي نمر بها.